Pakkeliste europeisk storbyferie (sommer)

På storbyferie i Barcelona.

Siden jeg akkurat har vært på europeisk storbyferie til Praha, passet det bra å lage en liten pakkeliste over ting som er greit å huske på hvis du planlegger sommerferie i Europa. Pakkelisten er tilpasset en weekendtur med hotell som bosted, og aktiviteter som er en blanding av sightseeing og uteliv.

Jeg pleier å være ganske god til å pakke, men fikk meg en overraskelse sist jeg skulle på europeisk storbyferie, først og fremst på grunn av den sterke sommersolen. Derfor laget jeg denne pakkelisten for sommerferie i Europa til senere.

Les også: En weekendtur til Praha – dette gjorde vi

Tips! Copy-paste og lagre denne pakkelisten i notater på telefonen din, så kan du krysse ut det du har pakket underveis👜

Dette må du huske å pakke hvis du skal på europeisk storbyferie: 

Pakkeliste for europeisk storbyferie (sommerstid)

Nødvendigheter

  • Pass eller ID-kort
  • Kort/penger
  • Telefon og lader
  • Reseptbelagte medisiner hvis du bruker det
  • Briller/kontaktlinser hvis du bruker det
  • Reiseadapter hvis du skal til et land med andre stikkontakter enn der du bor

Til flyturen

  • Ørepropper
  • Støydempende headset
  • Proteinbar hvis sulten melder seg og menyen ikke frister
  • Bøker/lesestoff
  • Tom vannflaske du kan fylle opp etter sikkerhetskontrollen

Hudpleie, velvære og legemidler 

  • Solkrem – ta gjerne med både klassisk kremform og spray og stick for oppfriskning gjennom dagen
  • Antihistaminer – vet aldri når en får bruk for det
  • Smertestillende
  • Plaster/gnagsårplaster
  • Tannbørste, tanntråd og tannkrem
  • Toalettsaker etter behov – rens, fuktighetskrem, serum, leppepomade, hårbørste og hårstylingprodukter
  • Sminke etter behov

Klær, sko og tilbehør

  • Solhatt
  • Caps
  • Solbriller
  • Undertøy etter behov
  • 3 t-skjorter/singleter
  • 1 penere bukse i tillegg til den du reiser i, som kan fungere både til mer formelle settinger
  • 1 shorts
  • Et penere plagg som kan kombineres til et penere antrekk sammen med noe av det andre du har med, f.eks. en kjole, en penere topp/bluse, en penere skjorte og/eller skjørt
  • Langermet skjorte som også passer til sightseeing på dagtid
  • Genser
  • Jakke som kan fungere både på dag og kveld (jeg foretrekker skinnjakke eller en blazer)
  • Gode joggesko du kan gå langt i (er det også en type joggesko som kan fungere til trening, er det en ekstra bonus)
  • Et par penere sko som passer hvis du skal på en finere restaurant eller et sted med kleskode
  • Badetøy – tar lite plass og kan plutselig komme til nytte, er min erfaring!
  • Eventuelt et lite sett med treningstøy hvis du ønsker det

Dette bør være mulig å få ned i håndbagasjen, i og med at du kan reise i noen av plaggene. Hvis ikke, er det bare å se om du kan redusere på noe.

Er du av den solsensitive typen, er caps, eller kanskje helst solhatt, et must på denne typen turer. Lenger sør i Europa er som kjent solen mye sterkere enn her i nord, noe du garantert vil merke i hodebunnen og fjeset etter en dag med sightseeing. Jeg hadde med caps, men det holdt ikke, så måtte kjøpe både solhatt og en langermet skjorte. Jeg brant meg nemlig også nesten (bokstavelig talt) på at jeg ikke hadde noe langermet med meg som passet å bruke på dagtid. Med UV-stråling på 5-6 blir det merkbart etter noen timer i solen.

I tillegg fikk jeg en allergisk reaksjon i ansiktet (MCI) av noen våtservietter jeg ikke hadde sjekket ingredienslisten på. Sjekk alltid ingredienslisten, spesielt når du er på tur! Tilfeldigvis hadde jeg med meg antihistaminer som fikk roet utbruddet slik at resten av turen ikke gikk i vasken, så det blir fast på mine pakkelister fremover😬

PS! Pakkelisten passer best for en weekendtur og hvis du skal bo på hotell. Hvis ikke bør du legge til ting som sjampo, balsam, såpe, håndklær, osv. 

Fra storbyferie i Barcelona.

 

2 kommentarer
    1. Jeg hadde fått litt problemer med den listen med klær i alle fall. Jeg strever alltid når jeg skal på tur, for ingenting passer sammen. Så må jo ha kilovis med klær med 😀 Ofte blir det rare sammensetninger. Til flyturen hadde jeg ikke trengt noen ting. Jeg er ofte bare opptatt av å skravle, eller titte ut vinduet. Eventuelt et blad eller liknende…

      1. Kjenner meg igjen, pakking er en kunst jeg fortsatt jobber med å mestre selv, hehe😁 Tror litt av løsningen ligger i å ha en garderobe med mye gode baseplagg som kan kombineres, men det er ikke lett! God helg til deg:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg