Når ble det greit å tafse på festival?

I helgen var det Palmesus i Kristiansand – en festival som trekker til seg mange av de hotteste artistene, og mange tusen som var gira på å gå høre på musikk og kose seg. Og en gruppe til: klåfingra drittsekker. 

Jeg var på jobb, men kom likevel hjem ganske sjokkert. Grunnen til det, er all tafsingen. Jeg snakker om gutter som synes det er helt ok å klype ukjente jenter i rumpa, stryke dem over låret eller holde dem igjen når de går forbi i folkemengden og hviske upassende ting til dem. På bakgrunn av hva da er dette greit? At dere er fulle? At jentene går i sommerklær? 

I fjor sommer hadde vi en bølge av voldtekter og overgrep mot unge kvinner på svenske festivaler som fikk stor medieoppmerksomhet både i Norge og Sverige. Har ikke folk forstått at festivaler (og over alt ellers for den saks skyld) er steder hvor man skal oppføre seg bra mot hverandre? Ikke gjøre hverandre usikre og objektivisere kvinner og jenter som går i shorts eller kjole (eller hva enn de vil gå i)?

Festivaltafsingen kan av mange oppfattes som mindre «alvorlig», men er like fullt langt fra ok likevel. Det tenker jeg også er noe av det som gjør det så vanskelig å ta tak i. Festivaltafserne er nemlig sleipe – de gjør low key-ting de mest sannsynlig kommer unna med. Ting som er ganske langt over streken når man tenker over det, men som samtidig ikke er så alvorlig at man føler at det nytter eller er vits i å ta tak i det der og da når man står blant tusener av andre publikummere. Det kan dreie seg om berøring på steder man ikke vil bli berørt i forbifarten og drøye kommentarer som fort blir til «Nei, det var ingenting» når man spør «Unnskyld meg, hva var det du sa til meg nå?». Det er ubehagelig å bli seksualisert på den måten, for ikke å snakke om hvor sinna man blir av det. 

Til festivaltafserne: Blir dere ikke flaue over hva mødrene og fedrene deres ville tenkt om de så hvordan dere oppfører dere? Og hva med den dagen dere selv blir foreldre – er det sånn dere vil at døtrene deres skal ha det når de reiser på festival? Skal vi lære gutter at dette er en ok måte å oppføre seg på mot jenter? Jeg skjønner ikke hva slags oppdragelse dere har fått. Skulle jeg selv en gang bli mor til en sønn, skulle jeg virkelig gitt ham inn og gjort ham arveløs hvis jeg fikk vite at han hadde behandlet jenter på den måten. Vi bor i Norge, at av verdens mest likestilte land, men det skulle jeg nesten ikke tro om jeg ser på helgen som gikk. 

Og til dere jenter som ikke klarer å holde fingrene deres av fatet: Dette gjelder motsatt vei også. 

Det er nemlig ikke alle som reiser på festival for å bli klådd på. 

Følg meg på Instagram og Facebook her. 

 

24 kommentarer
    1. Slutten av 60 tallet og 70 tallet er alle festivalers mor.
      Da var de som gikk på festival mer opptatt av å bryte grenser enn å sette grenser.
      Samspill og respekt er og var viktig og riktig – men når det viktigste ved en festival blir grensesetting er det feil folk som definerer stemningen.

    2. Det som har skjedd i Sverige har ganske spesifikke grunnerDet er ikke folk som har endret seg, det er masse nye folk som har kommet til på kort tid. Og der de kommer fra eksisterer ikke noe datingkultur eller mingling mellom gutter og jenter whatsoever.

    3. Tafsingen er kommet for å bli. Dette kommer av at grensene er åpne og at analfabeter arabere og afrikanere strømmer inn. Forresten merkelig at du er så feig at du unngår å snakke om problemene utlendingene skaffer oss.

    4. Dette er bare den spede begynnelsen, snart begynner store gjenger å herje fritt rundt i de store byene.
      Dette kan vi takke globalistene og venstresiden for. Det er de som synes det flerkulturelle er så flott.
      Politi, media og politikere har ødelagt landet vårt.

    5. På Sweden Rock, som er en festival som fenger flest “hvite”, er dette null problem. Selv om det er i Sverige. Tror det sier alt om hvor skoen tråkker. Men bloggere vil ikke snakke om den store, rosa elefanten….

    6. Når ble det greit å tafse på festival? Når det ble politisk ukorrekt å si ifra til folk med en annen kultur at det ikke er slik vi gjør ting i norge.

    7. Trist det har kommet hit også, etter at det er i de fleste europeiske byer og festivaler. Vi vet hva det kommer av, hvem disse guttene er.. Politiet har sagt det er et problem i mange land, spesielt med “mindreårige” unge menn som ikke har fått inn med morsmelken at sånn gjør man bare ikke! Og da har heller ikke jeg navngitt elefanten i rommet som alle ser..

    8. Jeg som mann syns dette er feil og har opplevd dette selv. Idag på bussen drev 2 eldre damer å gnei seg mot meg og penisen min. Utrolig ekkelt. Jeg syns ikke dette var greit, jeg var på tur fra jobb og følte meg sliten å lei åsså drev disse damene og gnidde seg på meg. Selvfølgelig når jeg drar på jobb og føler meg klar og opplagt og sexy så hendre at jeg liker å gni meg opp mot andre men da føler jeg at jeg har kontrolls så da er det greit . Så jeg føler med dere damer, stay strong!

    9. Kommentarene her forteller meg at dette problemet aldri kommer til å stoppe. Det er jo da altså på grunn av disse beskyldningene mot utlendinger.
      Når ble dette et spørsmål om svart og hvitt?
      Du som kommenterer at minoriteter ikke er vant til å mingle, du har aldri vært utenfor en dør i hele ditt liv du?
      Å tafse på fremmede damer er faen meg noe av det desidert norskeste fenomenet som finnes her i landet. Det er IKKE noe nytt, det er IKKE noe nye landsmenn har tatt med seg, det ER og BLIR en greie norske gutter (ikke mannfolk) mener er helt greit å gjøre når de drikker.
      Det samme gjelder beskyldninger om at det er jenten sin skyld at hun blir voldtatt når hun kler seg sexy. Det er norske gutter som kobler de to.

    10. Man må kunne kalle en spade for en spade her. Tafsing var aldri et problem i Sverige i “gamle dager” og svenske gutter har nok ikke forandret seg så mye. Det er “de nye” svenskene det gjelder, men svenskene er for politisk korrekte til å innrømme det og addressere dem det gjelder. Nå snakker man paradoksalt nok om guttefrie festivaler. Snakk om å rette baker for smed. Siden de nye svenske (og norske) landsmennene synes det er greit å skille kvinner og menn (slik de gjorde under ID feiringen der Erna Solberg var tilstede) kunne man skilt av på festivaler også, nye landsmenn på en side av gjerdet og de “gamle” landsmennene på den andre.

    11. Takle, ditt brødhue, kan du ikke engang innrømme at problemet på festivalene har vært dine nye landsmenn?
      Du skal vel påstå at nyttårsaften i Køln var pølsetyskere også?

    12. Jeg aner ikke når det var blitt greit å syntest jentene kan slutte med denne tafsingen, det er ikke greit i det hele tatt jeg er gift og har vært gift i 5 år nå, det er skikkelig ubehagelig at det skal skje nesten hver eneste gang jeg er på konsert eller på byen, holde rund halsen “Full” å klengete i mitt personlige luftromm hvisking å tisking i øret mitt om ønsker å gjøre ting NOK ER NOK kvinnfolk dere er faen ikke bedre selv!

    13. Tror det kan være lurt å oversette dette skrivet ditt til arabisk hvis du skal nå fram med budskapet ditt.

    14. Lise og Kim har 100% rett.
      Selv refugees welcome vil nok applaudere for disse to oppegående personene.

    15. Det sørgelige er at det er (stort sett) kvinner selv som har stemt frem denne utviklingen, gjennom å konsekvent stemme på partier til venstre på den politiske skala. Som man reder ligger man.

    16. Det står i koranen at du er en hore på grunn av hvordan du kler deg, og gir “oss” mohammedanere rett til å voldta deg!
      Det er rasistisk og si at vi ikke kan det!

    17. Nei tafsing er absolutt ikke greit, men desverre ser at damene kommer etter, dvs. stort sett damer litt opp i årene som gjør som de gamle grisene, eller personer med gammeldags kvinnesyn.
      Dette er forsåvidt ikke et nytt fenomen, jeg jobbet litt ved siden av studiene i utelivsbransjen i Oslo på tidlig 2000 tallet og det var ikke mange unge kelnere og ryddegutter som slapp unna når kjærringene i “Vennesla fondue og røvinsklubb” hadde mer eller mindre gjennomført Grete Waitz løpet og kom svette og fine i taitsen til Aker Brygge for å feste. Mange syntes det var kjempeekkelt.
      Selv har blitt tafset på et par ganger, tom. av mor og datter på en gang, men som mann og fysisk overlegen osv. så sov jeg ikke dårlig på natta av den grunn, men jeg sytes det var ekkelt og ble flau på kvinners vegne. Jeg skjønte rett og slett ikke hva de ville, så hva vil tafserne?! Og hva ville jeg oppnå med denne kommentaren?!

    18. Unnskyld meg Børre – at det er “null problem” på Sweden Rock er totalt bullshit. Jeg har vært der hvert år siden 2003, og venninnene mine og jeg har opplevd ting som denne jenten beskriver flere ganger enn du kan telle på fingrene. Sweden Rock er en fantastisk festival men du tar feil om du tror at sånt ikke skjer, bare les deg opp på anmeldelsene etter årets festival.
      Det skal også nevnes at jeg UTELUKKENDE har opplevd å bli tafset på/fått ubehagelige kommentarer fra etnisk hvite. Men det er totalt på siden av poenget, poenget er at dette ikke er greit uansett hvem som står bak.

    19. Ja Astrid, det skjer i Norge…, men mentaliteten er muslimsk; fra arabia og afrikansk. Kutymen er der at kvinner skal bare ikke vise hud, – gjør hun det signaliserer hun at hun er klar for sex?!?
      Dårlig kvinnesyn? Kulturkrasj? Mannsjåvinister? Narrsister?
      Hvordan løse det? Dekke seg til? Håpe på at de forandrer syn? Det er som å slippe reven inn i hønehuset, lukke døra, og håpe det går bra!
      Det er ALLTID overgriperne som har skylden, men det er ALLTID jenta som får føle konsekvensene. Så jenter: ta hensyn til de mulige konsekvensene! DESSVERRE!

    20. Norske gutter er nok verste sort. Rett og slett motbydelig. Aner ikke hvor mange ganger jeg har dyttet mannfolk vegg i mellom etter gnikking og klyping. Nå er jeg ikke en som drikker veldig mye heller så jeg tenner på alle plugger og tolerer det rett og slett ikke. Har jobbet litt i utelivsbransjen og observert mye. Og oppførselen er nok lik i både Sverige og Danmark. Så man kan nok ikke bare skylde på utlendinger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg