Jeg drikker ikke, og derfor bør du være sykt glad for det

Processed with VSCO with hb2 preset

Jeg har lyst til å rante litt over noe jeg tenker på, men egentlig ikke har sagt høyt før. Da passer det egentlig bra, nå som vi skriver om unge og alkohol på Side2 denne uken. 

Litt om meg og alkohol først. Jeg drikker veldig sjeldent. For å gjøre det klart: Ikke har jeg noen overbevisning om at det å drikke alkohol er dustete eller feil. Ikke holder jeg meg unna folk som drikker, jeg digger tvert imot å gå ut. Greia er bare at alkohol ikke er spesielt viktig for meg, og derfor står jeg over. Dét er det mange som ikke forstår. Når du ikke drikker, får du ofte høre ting som at man er rar og kjip. Jeg har blitt såpass voksen at det ikke påvirker meg hva andre måtte mene om valgene jeg tar, men jeg har lyst til å fortelle deg noe, kjære partyvenninne.

For det du ikke skjønner, er at du egentlig bør være sykt glad for at alle ikke er like fulle hver helg. Ikke misforstå meg. Jeg vil ikke ha skryt for at jeg ikke drikker, egentlig er det ikke noe fantastisk ved det i seg selv. Jeg skulle bare ønske at du anerkjente at det å stå over hardcorefylla også har positive sider, og at jeg har reddet den gjennomstylede rumpa di opptil flere ganger. La meg forklare. Jeg har nemlig noen historier du kanskje ikke husker fra turene våre på byen der du hadde høyest promille av alle. 

1. Du spurte meg om jeg var gira på å drikke fredag ettermiddag. Jeg sa «Neeei ass, men jeg kan være med ut», og du reagerte med å himle med øynene. Samtidig var du veldig glad for at jeg kunne kjøre, sånn at resten av gjengen slapp å bruke 500 spenn på taxi fra vors til byen. Er det ikke egentlig litt digg at en av oss var edru den kvelden? 

2. Jeg takket nei da vi først kom oss ut og du prøvde å få meg med bort i baren for å kjøpe drinker. Du trakk på skuldrene og gikk. Det du ikke husket dagen derpå, er at det var jeg som oppdaget at du gikk ifra veska di da du forsvant til neste utested og tok den med. Du slapp å kjøpe ny mobil og sperre bankkortet ditt fordi noen rasket med seg greiene dine da du ikke fulgte med på grunn av det faktum at jeg ikke var dritings. Bare hyggelig, babe.

3. Da du forsvant for å prate med hun venninna di fra videregående som du så i andre enden av utestedet, var det jeg som satt ved bordet vårt og passet på at ingen puttet noe i drinken din. Husker du det? 

4. Da du kastet opp, var det jeg som holdt håret ditt på dass og passet på at du ikke fikk spy i håret og på kjolen din. Tenker du på det? 

5. Du hadde fylleangst dagen derpå fordi du fikk blackout deler av kvelden, og ringte meg for å spørre om du klinte med eksen som du fortsatt ikke er helt over. Jeg kunne bekrefte at dere bare pratet sammen, og at alt er chill. Blir du ikke roligere av at en av oss husker alt som skjedde? 

6. Du våknet opp i din egen seng, med alle tingene dine på plass dagen etter. Du ble heller ikke med noen du ikke burde bli med hjem. Jeg dyttet deg nemlig inn i en taxi sånn at du skulle komme deg trygt til egen leilighet. Husker du det? 

Så, kjære partyvenninne. Jeg har ingenting imot at du drikker. Fortsett med det hvis du vil, jeg er ikke mora di og det er ikke min sak hva du velger eller ikke velger å gjøre med alkohol i helgene. Jeg ønsker bare meg at du hever blikket opp fra mojitioen din et øyeblikk og slutter å kritisere folk som velger noe annet enn deg. Ikke døm meg eller behandle meg kjipt fordi jeg ikke får kick av å bøtte nedpå tolv tequilashots. Da tror jeg vi kan få en dødshyggelig kveld på byen sammen! 

Følg meg på Instagram og Facebook her. 

76 kommentarer
    1. Er ikke du redaktør i Side2? Er det ikke mildt sagt litt på kanten å promote sin egen blogg som hovedsak, i det “magasinet” man er redaktør for?

    2. Jeg har nytt alkohol på sosialt nivå i hele mitt voksne liv og har, med unntak av taxipoenget, aldri opplevd noe av det hun beskriver.

    3. Sykt bra skrevet! Jeg opplever ofte nedlatende blikk og kjipe kommentarer fordi jeg enten lar vær å drikke, eller bare drikker litt vin. Sykt bra at du slår et slag for de som ønsker å være sosial uten alkoholen 🙂

    4. Sorry, men dette blir overdriving så til de grader. Syns du motsier deg selv litt, der du henger ut alle feil “partyvennen” din har gjort. Halvparten har du sikkert bare funnet på. Syns hele artikkelen er barnslig og dårlig skrevet, rett og slett!

    5. Lise Marie: Hei, du. Bloggen min er ikke kommersiell fordi jeg er redaktør. Det vil si at jeg ikke tjener penger på den slik som andre samarbeidsbloggere i Side2 gjør. Jeg bruker den derfor som en plattform til å få ut budskap og forhåpentligvis sette søkelys på temaer jeg synes er interessante og bryr meg om.

    6. Hvis man lever uten å av og til forandre på bevisstheten synes faktisk ikke at man lever i det hele tatt. Ja til rus, alt med måte.

    7. Wow, dette innlegget elsket jeg! Jeg har faktisk bestemt meg for at fra og med i dag skal jeg slutte å drikke alkohol. Rett og slett fordi jeg ikke tåler det. Jeg blir gal i hodet og aggressiv mot alle, og sier ting jeg ikke burde si til de jeg er glad i. Fra og med i dag skal jeg gjøre mine kjære redde foreldre stolte over at de nå ikke trenger å bekymre seg for om jeg havner på legevakten eller hos politiet ❤️ Og det skal jeg være stolt av!

    8. Bra skrevet! Drikker ikke selv, men er med gutta ut på byen uansett. Jeg trenger ikke alkohol – jeg trenger Jesus.

    9. ENDELIG! Endelig noen som forstår mitt ståsted.. Jeg foretrekker heller ikke å drikke, fordi jeg rett og slett ser flere fordeler med å IKKE drikke.. enn å drikke. Jeg får muligheten til å yte maksimalt ut av HVER eneste dag, uten noen hangover eller fylleangst som stopper meg.
      Sjekk gjerne ut bloggen min <3 http://www.rikketviberg.com

    10. Helt utrolig at du mener at du er superhelt.
      Kan huske at jeg har “redda” venninner og randoms fra forskjellige situasjoner, uten at jeg har vært edru.
      Kan fortelle deg om en gang jeg og venninna mi ble sørpefulle, vi tok taxi til byen,men fant fort ut at begge var altfor fulle til å gå ut. Så vi tok taxi tilbake, venninnen min sovna ute på veien. Jeg måtte nærmest bære henne inn, selv om jeg var helt uansvarlig drita. Tenker at det er sånn man gjør for venninnen sin, uansett om man er edru eller ikke. Hvorfor legger du dette frem som om det kun er du som gjør dette?
      Ikke helt ok å være så drita som vi var, men likevel klarer vi å hjelpe hverandre.
      Jeg liker ikke å bli stupfull, bare så det er sagt.
      Likevel passer jeg på alle. Det er fordi jeg er sånn som person. Om jeg trenger det så vet jeg at noen passer på meg også. Og nå er jeg så voksen at jeg kjenner grensa mi, elsker å ta meg ei flaske vin. Humøret blir bedre, man kan ha mange fine samtaler, danse og det å snakke med fremmede blir ikke så flaut.
      Jeg respekterer at du ikke drikke, men hva med å respektere oss som drikker, passer på og koser oss. For ikke fortell meg at jeg ikke er i stand til å passe på, for det vet du fint lite om.

    11. Når man drikker mengder over “drikke til middag mengder”, så gjør seg sårbar. Man er mer sosial, åpen, frempå, og gjør ting man hadde vært for flau over ellers, eks: å prate med personer man ikke kjenner, ta kontakt med noen man er int i, danse, synge osv. Man drikker sammen, og på den måten er dette noe man gjør sammen. Man er sårbare og flytter grenser sammen.
      Det kan sammenlignes med en gjeng som bestemmer seg for å bade naken. Når man bader naken er man sårbar, og man gjør dette sammen.
      Jeg liker å bade, men om en gjeng kompiser har tenkt å bade naken, så holder jeg meg for god til å bli med og stille i badeshortsen. Jeg mener jo ingen ting ille med å stille påkledd, og ønsker jo ingen noe vondt.
      Men min tilstedeværelse, når alle andre enn meg har stilt seg sårbar, er meget irriterende og legger en demper på stemningen i gruppa.
      Det er så mange andre sosiale arenaer hvor man ikke drikker, Så hvorfor tvinge deg med når det i innlegget tydelig kommer frem at din edruelige(påkledde) tilstand er en kilde til irritasjon?

    12. Unimatriks…
      Nei…. du er ingen superhelt, du er… kanskje… helt…
      Du trenger ikke å devastatere det norske språk ved å rante.

    13. Jeg passer alltid på å alle minst fem stykker jeg møter på byen for rare og kjipe dersom de ikke drikker alkohol.

    14. TUsen takk for at du skrev det du skrev astrid. Jeg drikker selv, men har en som er nær meg og ikke drikker, og denne artikkelen har fått meg til å sette større pris på henne.

    15. Bra innlegg! Ser mange reagerer med litt spydige kommentarer! Skulle tro at det var noen av de som følte et stikk i magen.
      Jeg drikker ikke selv, noe er pga tidlige opplevelser, andre er pga sykdom og egentlig ser jeg ikke vitsen å drikke seg drita for å være sosial og ha det morsomt.

    16. Godt skrevet! Skjønner ikke hvorfor folk skriver så stygge kommentarer. Måten du skrev på var jo ikke dømmende i det hele tatt, og du må jo ha like my rett som alle andre til å velge om du vil drikke eller ikke. Som noen har sagt tidligere, er nok bare noen som føler seg truffet av beskrivelsen og føler de må forsvare seg. Men ikke bry deg om dem! Fortsett å dele, og fortsett å velge det beste for kropp og sjel.

    17. Dette var utrolig fint skrevet, Astrid! Alkohol og alle andre rusmidler fører jo egentlig bare til ødelagt helse, bortkastede penger, bortkastet tid, redusert livskvalitet, blackouts, tap av egen bevissthet etc. Ruskulturen kan spores tilbake til vikingtiden hvor folk (spesielt menn) drakk seg fulle, slåss, voldtok og drepte hverandre uten at noen turte å kritisere dette. 1000 år er rusbruk ennå populært, men hvorfor? Er folk virkelig så redde for seg selv at dem vi “skjule” seg bak en fyllefasade? Man kan jo ha det gøy uten rus også eller? Altså å være seg selv, helt naturlig utenpå og inni. Bare tenk på hvordan barn og unge oppfatter foreldre med rusproblemer, og hvor mange familier som har blitt ødelagt. Og plutselig er barna 18 år, og føler dette enorme ruspresset om å prøve ut rus, ellers er man ikke “kult” og man blir ofte utestengt fra ulike arrangement. Men hva er kult med å forurense kroppen, miste seg selv og kontrollen over sin egen kropp i noen timer? Trenger man ikke bare seg selv? Godtar man ikke vennene sine edru?

    18. Og beklager skrivefeilene mine, jeg burde lest gjennom hele kommentaren min før jeg postet den haha 🙂

    19. Bra skrevet!!
      Ser det er noen som ikke liker at andre folk velger å ikke drikke! Det må nu bli opp til dem, hvorfor kritisere dem?? Er det for å rettferdigjøre din egen drikking??
      Når man ser folk som er så fulle at de ikke kan ta vare på seg selv, burde man kanskje se seg litt i speilet før man kritiserer andre sine valg. Personlig synes jeg det er vel mye dritingse folk på byen.

    20. Hei. Jeg er ikke ute etter å klage på norsken her, men jeg er bare nødt til å spørre, av nysgjerrighet. Overskriften – “Jeg drikker ikke, og derfor bør du være sykt glad for det” – er den formulert slik for å skape nysgjerrighet og klikk? For jeg må innrømme at jeg ble nysgjerrig da jeg ikke forstod overskriftens budskap, og hadde nok ikke klikket inn på innlegget hvis ikke.
      “Jeg drikker ikke, og derfor bør du være sykt glad for det” for meg betyr jo: “Jeg drikker ikke, og på grunn av at jeg ikke drikker, bør du være sykt glad for at jeg ikke drikker”. Mens det du egentlig vil si er vel kanskje “Jeg drikker ikke, og det bør du være sykt glad for”? Men for all del, er den formulert slik for å generere ekstra klikk, fungerer det jo.

    21. Merkelig å kommunisere med venninene sine via en blog. Kanskje du skulle tatt deg en klunk, Astrid. Så kunne du hatt samtalen med dine venner i det virkelige liv og ikke sittet på din høye hest og selge ut sine egne venner for egen vinning via en blog.
      Dog antar jeg dette er et fiktivt scenarie.

    22. Du blir nok alltid husket som den venninden som alltid hadde kontroll og som alltid husket hva alle gjorde både rett og galt.
      Ingenting galt med alkohol så lenge man kontrollerer det litt. Og man kommer ikke fra at man får et litt annet mindset når man drikker og oftere kan man komme litt nærmere en venninde, altså man kan si ting som man kanskje ikke har så lett for når man er edru. Positive ting altså.
      Men lykke til med et liv helt uten alkohol. Det funker selvsagt det også.

    23. Jeg rører også alkohol svært sjeldent, pleier kalle meg 99 % avholds, og andre får gjøre hva de vil. 🙂 . Det går helt greit å komme seg gjennom livet uten. I noen år var standardsetningen:” Nei, jeg er ikke kristen!” før folk rakk å spørre. Jeg så bare på blikket deres at de hadde tenkt å spørre.. Nå er det ingen som synes det er merkelig. Skyldes vel at de er vant til det, og jeg er blitt såpass gammel.
      Det som nok er viktig, er at man ikke sitter som en moraliserende nonne eller prest når resten av gjengen er beruset, eller det er ” dagen derpå”. Ikke minn dem på alt det teite de sa eller gjorde 😀 Enkelte husker nok mer enn de vil innrømme,- de bare later som de ikke husker noe som helst når ting er for pinlig i ettertid.

    24. Gode poenger! Men strengt tatt er det mange menn som burde takket deg og andre kvinner som ikke drikker. For det er jo menn som må betale med voldtekstanklager når dine dritfulle venninner driver med ting de ikke husker.

    25. Som redaktør i avisen burde du ikke bruke spalteplass i nettavsien til å selge din egen blogg. Ser at du skriver at du ikke tjener noe penger fra bloggen din men du selger deg som person og når du en gang i fremtiden slutter som redaktør i Side2 så har du opparbeidet deg nok pr til å kunne tjene penger på bloggen.
      Hvilken nyhet er det som må vike plass for at du skal okkupere en av sweetspottene i avisa?

    26. RESPECT! Stasjente!! Godt å se at noen har vettet i behold!!! Hilsen fra en bestefar. God 17. mai!

    27. Sykt herlig når du ranter!Så ranter du rundt syke ting,sykt!
      Ehh..jeg vet ikke om du er syk eller frisk,men det gjør ikke noe,bare herlig sykt!Sigyrd Lie

    28. Sjukt å se hvor mange som føler seg truffer her. Virker som du har skutt flere mitt i hjertet, mens andre føler seg angrepet. Tror det handler om hvor utgangspunktet demmes er. Selv drikker jeg nesten aldri, og er verken stolt eller skammes. Syns de som kritiserer deg burde skjønne at poenget ditt ikke er at du er en helt, men at drikkekulturen i Norge er helt på tryne. Nå er det plutselig ikke de som drikker som må “forsvare seg”, men de som velger å avstå. Det er helt latterlig. Hurra for dette innlegget!

    29. Hvis noen klarer å være på byen uten å drikke klarer å ha det gøy så dem er heldige,jeg drikker ikke og jeg syns det e kjedelig på byen og tenke at jeg egentlig ikke har noe der å gjøre ,men e kjipt at folk har mer åpen for å henge når dei har masse alkohol i systemet enn når det ikke e noe

    30. Du forsøker å gi inntrykk av å være en tolerant og ikke-dømmende person, men allikevel svarer du kun på kommentarer som skryter av det du skriver. Jeg synes det var mange gode – og slettes ikke ufine – kommentarer fra folk som er uenige med deg. Bør ikke en redaktør ha toleranse for ulike synspunkter? Og, bortsett fra å være sjåfør, så har vi som drikker gjort alle de tingene du har gjort for venninene dine. Det kalles å være en venn. Vi bare blogger ikke om det.

    31. Til: Realisten 12.05.2017 kl.16:00
      “Jeg har nytt alkohol på sosialt nivå i hele mitt voksne liv og har, med unntak av taxipoenget, aldri opplevd noe av det hun beskriver.”
      Kanskje fordi du ikke husker det 😉 haha

    32. veldig enig, men synes kanskje du henger ut vedkommende, da du refererer til alt det dårlige hun har gjort, slik at det skal virke som hun er avhengig av en person som deg? for slik er det nok ikke alltid, personer som drikker trenger ikke være avhengig av en person som ikke drikker, faktisk så får man bare mer fylleangst når du tar opp slike ting som kan få drikking til å høres forferdelig skummelt ut. Ikke ta meg feil, for det er skummelt, men det at du prøver å gi et uttrykk for at folk bør være sykt glad for at enkelte ikke drikker slik at de kan sitte barnevakt på utestedet er trist.

    33. Det er da ikke din jobb å ta vare på andre folk. Du syter over ting du egentlig ikke har noe med. Hvis folk vil spy på seg selv og rote bort telefoner så la de gjøre det da. Det du gjør nå, er å gjøre ting du egentlig ikke vil gjøre også kjefter du på folk etterpå. Alt du sier her, er at du er jo bare så snill og prektig som tar deg av fulle folk. Men ingen har bedt deg gjøre det, dette er noe du velger selv. Du velger å holde folks hår når de spyr også skriver du om hvor flink du er og klager over hvor dumme de er. Du er pr-kåt, du vil ha oppmerksomhet, det er alt. Og det skinner igjennom.Folk drikker seg drita og du har ikke noe med det. Hvis du vil bruke tiden din på å passe på lommebøker og spy så gjør det, men hold kjeft om det.

    34. Jeg regner med at vennen dine er voksne mennesker? Så, du springer rundt på byen og passer på håret og telefonene til voksne mennesker? Ett tips; kjøp deg et liv eller gjør noen forandringer. Folk får passe på seg selv, det er ikke din jobb å leke mamma for vennene dine. Det er du som gjør feil her, ikke de drita fulle vennene dine.

    35. Jeg har opplevd det samme som deg, men jeg har aldri gjort det du gjør. Dette er den riktige fremgangsmåten; hvis folk spyr så gå et annet sted. Hvem pokker gidder å se på at folk spyr?? Hvis de roter bort og mister tingene sine, så la de gjøre det. Det er da ikke min jobb å følge etter folk å plukke opp det de mister. Hvis de tar dårlige valg, så la de gjøre det. Det er slik folk lærer. Og hvis de klager dagen etter så be de holde kjeften sin. Enkelt. Du gjør ting fryktelig vanskelig. Jeg er glad jeg ikke fester med deg, det hadde vært vanvittig irriterende å ha deg springende etter meg hele kvelden for å `passe på`.

    36. Hei. Jeg tror ikke hun mente dette negativt. Og jeg tror nok venninnene dagen derpå er litt takknemelige for at de ikke mistet veska. Jeg har selv fulgt hjem venninner som har sovnet på gata og vært drita og jeg har ikke vært helt edru selv da. Hun ordla seg litt feil i enkelte av utsagnene men jeg tror ikke hun synes det er slitsomt og passe på venninna av og til. Selv synes jeg det er hyggelig og ta seg litt alkohol i godt lag. Jeg har vært edru på fest noen ganger også, men etter 4 timer merker man at folket forandrer seg en del og da er det bedre og forandre seg med dem synes jeg da☺drikker jeg ikke drar jeg heller tidlig hjem😊 Gå på byen edru synes jeg er kjedelig. Alle er jo karnakkas så det holder på den tiden. Like folk leker best tror jeg😎

    37. Simone: Takk for hyggelig kommentar, Simone! Jeg fikk en del rare tilbakemeldinger på innlegget jeg skrev litt senere om 17. mai-fylla, hvor folk til og med forsvarer å være overstadig beruset rundt barn, som var et av mine hovedpoeng med innlegget. Det synes jeg er merkelig at noen synes er greit.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg