Til dere som var dritings på 17. mai

I år feiret jeg 17. mai i Oslo for første gang. Jeg har alltid vært veldig stolt av nasjonaldagen vår, men etter i går merker jeg at jeg er litt mindre begeistret. Grunnen er hvordan jeg ser at mange på min egen alder (og eldre) oppfører seg. 

Det var folk som knuste flasker i veien foran bilene som kjørte forbi, prøvde å slå ned trikkeskilt, skrek til hverandre på åpen gate og drakk åpenlyst foran kidsa som akkurat hadde gått i tog. Ikke spesielt unormalt for en vanlig tur på klubben natt til lørdag, men er det egentlig greit å oppføre seg sånn på 17. mai? Jeg synes ikke det. Å subbe rundt dritings klokken 13 med bunadsskjørtet stappet halvveis opp i trusa, skjorta full av sprit og det norske flagget skrapende langs bakken er hverken spesielt respektfullt eller nasjonalromantisk.

Selvfølgelig er det bare hyggelig å ta et glass champagne eller tre hvis du vil, men flatfylla kan du seriøst spare til en hvilken som helst annen helg i året.  

Å se festpyntede barn med kroneis og flagg i hånden på vei fra Slottsplassen gå langs med uteserveringene som var stappet fulle med hengedrita 25-åringer som har drukket i ett kjør siden klokken 8, blir helt feil. Det handler om å ha bare en ørliten dæsj respekt for det vi feirer. Det er nemlig en grunn til at du kan kose deg sammen med vennene dine 17. mai og gå på dagsfylla hvis du vil det – blant annet det faktum at noen før deg har kjempet for grunnloven og alle rettighetene vi har i dag. Ikke ta det så for gitt. 17. mai er også barnas dag. Skal vi liksom lære dem at det egentlig bare er et eneste stort fyllekalas? Det blir så feil som det overhodet kan bli, og skikkelig, skikkelig smakløst. 

Hvert år får russen mye ufortjent tyn for hvordan de oppfører seg. Det er virkelig flere som må gå litt i seg selv. Dette blir jeg ordentlig flau av. 

Følg meg på Instagram og Facebook her. 

Processed with VSCO with c1 preset

Bilde fra Henrik Ibsens gate i Oslo på ettermiddagen 17. mai. 

 

116 kommentarer
    1. Kanskje du skal slutte å moralisere over alle andre for å fremheve din egen fortreffelighet? Kanskje det er mange av oss som er drittlei dere bloggere som tar opp halve plassen på Nettavisen med det hjernedøde narsissistiske tullet deres?

    2. Min hemmelighet er at jeg alltid er full, så det har for meg blitt den nye “normalen”. Ergo, jeg oppfører meg bestandig pent, noen ganger godt hjulpet av 3-4 valium og noen Fisherman for å dempe lukten.
      Så jeg er veldig enig i det du skriver! Skal man først børste på, så gjør det med stil og omtanke for dine medmennesker! Jeg skriver dette halvveis nede i en utsøkt, iskald Cava. Topp stemning!

    3. Helt enig! Både jeg og samboeren min synes det var utrolig pinlig å se alle de drita ungdommene (kan de kalles voskne når de ikke klarer å oppføre seg som voksne?) som sjanglet rundt med champagneflaskene i hånda og skreik og hoiet. Fulle mennesker er generelt lite sjarmerende, men fulle mennesker i bunad er om mulig enda mindre sjarmerende!

    4. Jeg kunne ikke ha vært mer enig! Det ER flaut og det blir så galt at de stakkars ungene skal tro at det er slik det skal være. Det er direkte respektløst overfor våre forferdre, vårt flagg, våre medmennesker og ikke minst – våre barn. Supert at noen drar dette her på banen. Tommel opp for deg!

    5. heødigvis e alkohol lovlig så ingen treng å hør på dæ. for d at du sir d hær hjelpe absolutt ingenting. like my aom min kommentar. drekk te dåkk stupe. d e barr 17mai 1gang i året

    6. En feiring inneholder som regel alkohol. En bursdagsfeiring. En bryllupsfeiring. Grunnlovsfeiringen. Vi drikker alkohol, og jeg begynner å bli drit lei av å høre at 17. Mai er barnas dag. Nei, det er det ikke. Det er Norge’s dag. Alles dag. Vi skal kunne få feire på den måten som passer hver enkelt best. Selv liker jeg å starte med frokost i 9-tiden med champagne, øl og det jeg skulle ønske gjennom hele dagen. Prøver selvfølgelig å unngå bli så drita at jeg mister kontroll, men skjer det så skjer det. Det er en festdag! Og på fest så drikker folk flest alkohol og fester. Vi feirer og skåler, synger nasjonalsangen og reiser oss når den blir sunget. Og det er helt i orden! Så kan du få lov å ta et glass champagne og spise is og gjøre det du vil. Det er også greit! Bare la andre som ikke gjør det samme som deg få gjøre det de vil. Det ville blitt kjedelig hvis alle skulle behandle dagen som “barnas dag” og gå rundt å spise en krone is hver. Det er ikke alle som har barn heller! Det er alles dag så la folk få gjøre det de vil uten å si at noen feirer dagen på feil måte for det ikke passer med din type feiring. Selv elsker jeg 17. Mai og måten jeg feirer på og blir glad av å se at voksne mennesker koser seg ute å drikker sammen. Tar ikke dagen for gitt for det om!

    7. Dritings i år, å like dritings neste år. 🙂 At andre ikke kan oppføre seg skal ikke bli gjort til mitt problem…

    8. Skivebom.
      Nettopp enkeltmenneskets rett til å være avviker – f.eks. drikke seg full på en dag det ikke sømmer seg i følge deg eller flertallet eller kirken eller whoever – er en av de viktigste verdiene i vårt liberale demokrati, som grunnloven gjenspeiler og som skiller oss i vesten fra resten.

    9. Endelig noen som setter ord på det jeg har prøvd å få frem i hele dag! Utrolig bra formulering, og utrolig bra innlegg!<3

    10. Jeg slo på stortromma og heiv innpå et lite glass brus i går. Med sukker. (Ikke en dråpe alkohol. Avholds. )
      Jeg drikker vanligvis ikke brus heller. 🙂

    11. Er enig i mykje av det du seier. 17. mai blir gjerne kalla “barnas dag”, og det smertar meg å sjå barna bli skremt av fulle vaksne på ein dag då dei berre skal ete is, kose seg og ta del i fellesskapen. Er alkohol eigentleg ein verdig måte å feire grunnlovsdagen vår på uansett? Takk for at du viar denne saken oppmerksomheit 🙂

    12. Enig i det du skriver. Alle Feiringer, dagen før feiring feiring, finværsdager,første snøfall, er blitt en grunn til å drikke alkohol. For all del, vi kan drikke og kose oss, men det må gå an å oppføre seg. Finnes ikke noe mer usjarmerende enn å sitte på gata å spy i bunad.

    13. Kanskje det dummeste innlegget jeg har lest. Enig i at man ikke skal knuse flasker osv, men om man drikker seg full i bunaden/dressen, går rundt i gatene og har det gøy så er dette noe man velger selv. Det er trossalt feiring av hele Norge og ikke bare “barnas dag”. Når man er ung, kanskje fortsatt student eller nyutdannet og ikke har barn så må man få lov til å feire som man selv vil, uten at noen skal klage på dette. Finnes ingen fasit på hva som er rett eller galt å gjøre her. Plager det deg så ille, så får du holde deg inne på en slik stor festdag som 17 mai.

    14. Helt enig med deg. Ingenting er så stygt som å se dritafulle jenter/damer i bunad kl 12 en 17 mai. Ikke det at mennene er bedre. Tror det er blitt en trend med champagnefrokost som etterhvert tar av til en gedigen fyllafest.Veldig bra og viktig innlegg.

    15. Jeg må le. Samtidig blir jeg sterkt provosert av at du, som selv har valgt å ikke drikke alkohol, langer ut mot alle oss som gjør det. Du har tidligere skrevet et innlegg om at det ikke er et problem for deg å omgås de som drikker, men i dette innlegget må jeg si at det ikke virker helt sånn. Det er faktisk ikke alle som oppfører seg som hensynsløse idioter bare fordi de har drukket en flaske cava på champagnefrokosten. Og at vi velger å gå nedover gaten med en enhet i hånden, ikledd bunad, det har du faktisk ingenting med. Det kunne like gjerne vært en brus jeg hadde i hånden. De barna som gikk forbi meg med flagget og kroneisen sin la ikke merke til at jeg hadde drukket fordi jeg oppfører meg ordentlig på 17. mai. Uansett promille.
      Ta deg en bolle. Eller en øl.

    16. Helt enig!
      Det vil si, frem til siste setning; den tyn russen får for sin oppførsel, er overhodet ikke ufortjent

    17. Så lenge du ikke feirer med barn kan du drikke så mye du vil. Det er min jobb å passe på mine barn å hva de blir eksponert for. Alle har sin egen måte å feire på, moral-politiet kan vel også ta fri på 17 Mai…

    18. Så enig med deg! Har selv barn, og heldigvis møtte vi ikke så mange mennesker som hadde høy promille i går. Det er vel ikke like vanlig her, hvor vi ikke har så mange utesteder. selvsagt skal alle få feire dagen på sin måte, med eller uten promille. Men flatfyll og dårlig oppførsel er ikke noe man burde utsette alle rundt seg for. Aller minst barna. Ser flere over her kommenterer at alle må få feire på sin måte, og det er jeg enig i. Men det gir ingen rett til å knuse flasker eller spy midt på gata på 17.mai. Da går det utover andres feiring.

    19. Veldig enig i at folk bør tenke litt her ja, men dette gjelder jo ikke 17. mai isolert sett…OG til de som mener / skriver, at 17. mai er barnas dag….det er bare vås !! Jeg skjønner godt poenget, og har ingenting i mot å legge til rette for de små så vel som for de store, men 17. mai er og blir markeringen av GRUNNLOVEN vår. Det var INGEN barn med da den ble nedtegnet.

    20. Enig! Det er lite respekt å hente av folk som er iført den flotteste nasjonaldrakt – som drikker og fjaser til langt på natt.. Ta en øl eller fler, men moderasjon er nøkkelen.

    21. Bra innlegg!!!
      Og jeg blir litt oppgitt over alle dem som ikke tåler at noen sier fra.
      Greit at alkohol er en lovlig salgsvare, men mennesker trenger ikke å være til sjenanse for andre…bare fordi de har inntatt noe lovlig….
      Nei, feir med måte, og så kan man ta det ut hjemme hos seg selv….

    22. Kjære Stine. Hvorfor blir du provosert av henne?? Hun sier jo at hun faktisk tar seg drikke på nasjonaldagen. Det hun sier at “Flatfyll” ikke hører hjemme på nasjonaldagen.. og det det virker det som om du faktisk er enig med henne. Du sier at du oppfører deg, men det er ikke deg hun henvender seg til… det er til de som ikke greier å oppføre seg.. som raver rundt midt på dagen. Jeg synes heller ikke det er sjarmerende heller.. 😀

    23. I hovedstaden er dette en tradisjon! Erru ikke kanaks innen du drar på byen. Solli,tjuvholmen eller taket. Så har starter aaaaalt for sent med å drikke. 17 mai frokost bør helst starte før 09:00! Slik man kan kommer i stemming. Å kan danse hallingdans i sin overpriset Kina proudserte,bunad. Før klokka 11:00! Velg gjerne bunad fordi den er fin. Ikke pga hvor din familie stammer fra.

    24. Det er ikke mitt ansvar å skjerme og å ta hensyn til bomulls englebarna.
      Er man redd for at barna skal se fulle folk så holder man dem unna aker brygge og andre steder der alle vet at folk feirer med champagne.
      Feiring av grunnloven er heldigvis ikke forebeholdt barn. Skal de fråtse i is og pølse så vil jeg fråtse i champagne og belgiske jordbær om jeg ønsker det.

    25. Noe av det mest provoserende jeg har lest på lenge. 17.mai er en nasjonaldag, og ikke barnas dag. Man feirer Norge, og om man velger å drikke seg kanon, er det helt greit. Det som ikke er greit, er å rakke ned på andre som ikke feirer på samme måte som du. Neste 17.mai kan du kjøpe deg en boks med kroneis og se feiringen på tv hvis det er så fælt å se at folk koser seg på nasjonaldagen.

    26. Er så møkklei av å høre om “baaarnas dag”, er Norges dag lille venn! Og det er ikke alle som er så forbaska begeistra for disse barna som løper rundt,hyler,tuter og kliner is på alt og alle. Eller mødre med 4 felts barnevogner som brauter seg frem overalt og tror de har soleklar rett til å være først i køen fordi de har knist seg gjennom en fødsel i verdens beste helsesystem! Så de som bare går rundt og ikke hverken brøyter seg vei eller kliner is på andre er hjertelig velkommen til å drikke det levra tåler for min del. Heller 20 fulle Preben enn 1 femåring på sukker..

    27. Tusen tusen takk, hadde dessverre samme erfaringen! Det er over 20år siden. Trist og høre at det ikke er forandret enda…. La barna slippe fulle voksne, det er ikke gøy.

    28. Som jeg hater folk som ikke drikker som kritiserer de som gjør det. Akkurat som de som drikker burde respektere ditt valg om å ikke drikke, burde du respektere at andre velger anderledes enn deg.

    29. Så trist med sånne som deg som er så til de grader selvtilfreds!
      Jeg er en av de som pleier å være drita på 17 mai, faktisk er det et av årets høydepunkter.
      Så hva en prippen og hoven buddeie som deg mener bryr vi oss ikke om.

    30. Det er ikke ofte jeg kommenterer på blogger, men jeg er bare så enig med deg!! Jeg også blir flau av å se denne åpenlyse fylla midt på selveste grunnlovsdagen! Er det ikke nok at (jeg antar) samme gjengen flyter rundt i gatene på 16.mai? Skulle ønske de kunne skjerpe seg, og hvis de absolutt må ha alkohol denne dagen kan de vel hæ’ærn fløtte mæ drikke med måte?

    31. Dette er et Oslo-fenomen. Ble helt sjokket når jeg feiret 17 mai for første gang i Oslo. Festet rikrignok med, men hjelpes for en måte å feire dagen på. Galematias!

    32. Amen! Tåpelig Oslo-fenomen, det der. Og ja, jeg bor der selv (og har også bodd andre steder).
      Her var det jammen mange som gikk i selvforsvar i kommentarfeltet… 😉

    33. Kunne ikke vært mer enig! Synes også det er rart at nordmenn skriker om hvordan utenlandske flagg ikke hører hjemme i et 17.mai tog, samt hvordan det “ødelegger” dagen. Som om oppførselen til enkelte ikke ødelegger mer..

    34. Uff.. Ikke vær så sint og stram da… Er en grunn til at romerne kalte oss nordafolk “barbarer uten manerer”! Sånn er vi enda, bare i moderne klær dessverre, for din del. Jeg elsker det jeg 🙂 Vær lykkelig! Du kan det hvis du vil, ikke skap og dyrk frustrasjon og negativitet i livet ditt. Da bør du flytte til en kultur som passer deg bedre. Tror du virkelig det ikke var mye fyll i Norge for 200 år siden?
      Ta deg en bolle, eller som en annen skrev, en øl! SKÅL!

    35. Noen feirer alkohol, andre går i tog, noen gir fullstendig faen i hele dagen osv osv Selv drar jeg og datteren min på fisketur hver 17.Mai ingen is og tog på oss. Og veit du hva? alt dette er helt greit, la nå folk gjøre som dem selv vil uten å være moralpoliti. Fikk forøvrig flere pene sjøørret på 17.mai i år og datteren min på fire år fikk en på 1.2kg, nok en vellykket 17.Mai for vår del.

    36. Spot on!! Ubehagelig for barna! Skjønner ikke hvorfor voksne må ha alkohol i alle anledninger for å ha en fin dag.

    37. No skal da vær sagt dæ at da ikke bare e russen, eller ungdommen som hold på sånn. Men også godt voksne folk i både 30 og 40 åran som både har ungan demmers mæ se å har vært ilamme dem tidligere på dagen å sett galskapen. Hær tok vi oss ett glass til frokost med sprudlevann så lot vi resten vent til etter toget. Så masse russ, men dem va bare bakfull mens voksne folk va dem som skapa uro

    38. Helt enig med deg!
      Samme greia hver gang noen kritiserer alkoholen, vi må forsvare den. Den er jo tross alt hellig!

    39. Jeg så faktisk flere voksne som var dritings en russ på 17. Mai.. Men klage på ungsommen liker de:)

    40. … og derfor trur jeg at jeg skal holde meg til 17.mai feiring hjemme på bygda, slik som tidligere 🙂
      Feira 17.mai i Oslo i år, for første gang. Joda, det var veldig hyggelig det, men jeg kunne også spart meg for alle som ikke klarte å gå rett eller holde øynene åpne etter at klokka hadde passert 15.00.
      Tradisjon og kulturforskjell vel mye å si her. I mi lille bygd med 3.500 innbyggere er det iallefall ikke vanlig å bøtt nedpå med cava og øl mens barnetoget trasker forbi 🙂

    41. Helt hjertens enig med deg. Ser folk blir sinte når man prøver å “ta fra de alkoholen” helt tragisk alstå. Og de som sier at det ikke er en barnas dag kan umulig ha barn selv. Vi er en av få nasjoner som har parader med barnetog i stedet for militærparader på landets nasjonaldag. Om ikke det i seg selv er en indikasjon på at vi bør ta hensyn til barna på denne dagen så vet ikke jeg. Seriøst folkens skjerp dere, drikk med måte. Det er ikke greit å rake rundt som en fyllefant på 17. mai! Ha litt respekt for hva deres besteforeldre har gjort for dette landet!

    42. Så lenge det bare går ut over dem selv så må folk få gjøre som de vil. Og ingen barn tar skade av å se en beruset person, de ser antagelig flere narkomane i løpet av året enn fulle folk. Selv så jeg faktisk ingen i Bergen sentrum på dagtid.Det må ikke bli slik at ALT bare er for barna. På 60 tallet tok folk seg en drink med barn tilstede og det ble aldri noe traume ut av det. Slik er livet.

    43. Ser kommentarer her om at folk må få feire slik de vil, og at de som ikke drikker må respektere de som drikker… Selv feiret jeg i Trondheim, og ble sjokkert over det jeg så på Solsiden. Drita fulle folk som sjangla og bråkte, og ekstremt høy musikk fra et par restauranter klokka 17:00… Fulle ungdommer hadde tatt over hele Solsiden, jeg så ingen under 18 år og ingen over 35. Jeg syns det var egosentrisk og respektløst av de to restaurantene som spilte så høy musikk at de ødela for naborestaurantene som ligger helt inntil, og det gikk ut over meg ved at flere holdt på å dytte meg over ende fordi de sjangla så fælt da jeg prøvde å gå forbi. Jeg syns det var skamfullt og usmakelig, og jeg er helt enig og i alt du skriver!

    44. Det er en ting at russen kan være dritings på 17 mai (Det er liksom forventet) men synes det er tragisk med andre som drikker seg dritings på en slik dag! Ta litt hensyn da. Klarer ikke folk å drikke moderat? Traagisk hvor avhengig noen er av alkohol for å ha det gøy. Helt greit å drikke på 17 mai, men ha litt kontroll og trenger ikke å være så jævla egoistisk å ødelegge for andre med fylla. Voks opp.
      Morsomt med alkisene i tråden her som føler seg truffet 🙂

    45. De samme som føler jeg truffer her og takler det veldig dårlig, kommer om noen år til å sitte dritings ved middagsbordet på juleaften og ødelegge julen for barna sine.

    46. Utrolig fint at du er kjedelig og ikke vet hvordan 17. mai skal feires. Synes det er sinsykt smålig av deg å hakke ned på de som faktisk feirer og prøver å ha det gøy på nasjonaldagen sin. Trist at du mener at et glass champis er nok på frokosten #kleint. Hvis du drikker mindre enn en champis + en fridge pack og litt jelly-shots ila frokosten, så tror jeg ikke du greier å nyte dagen slik våre forfedre hadde ønsket det. Vis at du er litt norsk og klag heller over at staten ikke kjøper champagne til alle på nasjonaldagen! MVH. fast leser/sinna leser

    47. Jeg er veldig enig. Blir oppgitt over noen umodne kommentarer her. Spesielt du over sinna leser.
      DU hørtes veeldig klein ut off…stakkars deg og din uvitenhet.

    48. Manghe som bruker ordet enig her. Skriver du svarene selv ??.
      Har du virkelig sett en person i bunad drita full subbe rundt dritings klokken 13 med bunadsskjørtet stappet halvveis opp i trusa, skjorta full av sprit og det norske flagget skrapende langs bakken ????????

    49. Syns det er helt utrolig at de som er imot dette innlegget blir så utrolig sinna og oppjaget. Det finnes andre måter å si man er uenig på. Angrep som det der vitner bare om at dere føler spikeren traff rett på hodet. Dere høres helt såret og ufattelig umodne ut. “vi driter i hva du sier” “vi skal være drita full for vi er viktigst i verden” – type kommentarer. Er pinlig å lese at omtrent ingen av dere kan skrive det så enkelt som “Jeg er ikke helt enig da jeg føler vi alle har rett til å feire dagen som vi vil”. Tar jo helt av. Dette er et typisk nettfenomen der alle er så tøff i trynet at det er kvalmende å se på. Når det er sagt så er jeg enig i innlegget. Ikke fordi det er barnas dag. (Da 17 mai.først ble feiret hadde hverken barn eller kvinner lov å gå i tog) Men ser ikke for meg at herrene i toget var drita full heller. De hadde nok stor respekt og stolthet for det vi feirer. Idag har vi glemt hvorfor vi feirer. Det er bare en fridag hvor vi kan dresse oss opp og gjøre som vi vil. Det er ok for min del. Grunnen til at jeg er imot flatfylla på dagtid 17 mai er bare mangelen på respekt og hensyn for alle som samles den dagen. Det er ikke ulovlig å være beruset i offentligheten, MEN det er faktisk straffbart dersom beruselsen forstyrrer andre. Hadde dette skjedd på en helt vanlig onsdag og dere hadde gått rundt i gatene og spydd samt knust flasker så hadde dere nok blitt hentet inn av politiet. Så for min del gjelder dette å oppføre seg ok når så mange er samlet for at alt skal kunne gå godt for seg. Ikke bare for barna sin skyld, men alles. Men selvfølgelig driter dere i det også. Det er kun dere selv som gjelder. Ego trip deluxe. Kan du ikke drikke uten å oppføre deg ok i offentligheten så går det vel an å holde seg samlet på en fest vel? MÅ man ut i gatene og skape kvalme?

    50. Er helt enig med deg i det du skriver. Er så mange andre dager å vise sin fyllefest på.
      Heldigvis så er vi forskjellige og dem fleste av oss koser seg med moderate mengder med alkohol. Jeg leser av innleggene her og det er mange at du ikke skjønner hva feiring av nasjonaldagen er….om vi er drita i bunad etc….hva så mener mange…skulle jo bare mangle..det er jo 17 mai, HURRA!!! Ytringsfrihet har vi enda i landet vårt og heldigvis så kan vi mene hva man vil, men på en respektfull måte og ikke “skjære” hodet av noen, selv om man er totalt uenig.
      Så dem som tar innlegget ditt så ille opp må jo føle en utrolig anger på hvordan dem feiret dagen, tror du traff spikeren på hodet som vi sier, hehe 😛
      Så ta det med ro, du som angret i år…dagen kommer igjen til neste år 😉

    51. Morsomt hvor utrolig truffet flere blir av det innlegget her. Hun snakker obviously om de som faktisk drikker seg så dritings at det blir ubehagelig for barn og andre rundt. Det er lite sjarmerende å være dritings uansett hvilken dag det er, men 17.mai er nesten blitt en dag hvor det er “greit”. Er vel nettopp dette astrid prøver å sette fokus på, ved å fortelle at det absolutt ikke er greit. U go!

    52. Nå var det strengt tatt ikke at folk drakk alkohol som var problemet, men dårlig oppførsel med flaskeknusing, hærverk og drikking på offentlig sted.

    53. Respekt. Norges nasjonaldag dreier seg om å være glad, vise respekt for andre og hedre ens land. Dette var det mest fornuftige blogginnlegget jeg noen gang har lest.

    54. “Kanskje du skal slutte å moralisere over alle andre for å fremheve din egen fortreffelighet? Kanskje det er mange av oss som er drittlei dere bloggere som tar opp halve plassen på Nettavisen med det hjernedøde narsissistiske tullet deres?” SPOT ON.
      Nå kommer du med enda et idiotisk innlegg. Synes dette blir for dumt, også med tanke på at du bare prøver å trykke ned folk som drikker alkohol. Dette innlegget og det forrige angående at du selv ikke drikker alkohol, har tydeligvis en sammenheng. Og for det andre, hvorfor kategoriserer du 17. mai som “Barnas dag”? Er det ikke Norges dag? Hallo. Ta deg en øl, sett deg i sola og slapp for faen meg av.

    55. Helt enig i det du skriver! 17. mai er absolutt en dag som skal feires, men det er noen som drar den litt for langt ved å drikke seg overstadig beruset og oppfører seg som de ellers ville ha gjort sent en lørdagskveld. Grunnlovsdagen representerer viktige verdier, så mye av denne oppførselen mener jeg er respektløs.

    56. Her ble det rett og slett for vanskelig å ikke kommentere. Først og fremst – et meget godt innlegg som treffer spikeren på hodet. Hvilket også flere her tydelig føler seg truffet av, jf. deres trang til å måte kommentere og i flere tilfeller rakke ned på skribenten. Det er selvfølgelig lov å ta seg en feiring på grunnlovsdagen, enten med alkohol eller ei. Dette rettferdiggjør likevel ikke det faktum at mange oppfører seg som idioter. Det å knuse flasker foran biler, krangle høylytt i offentlighet, og rett og slett gjøre dagen mindre hyggelig for andre, er på sin side IKKE greit. Jeg blir faktisk flau på mange voksnes vegne, flere av mine venner inkludert, når de tilsynelatende får akutt mangel på selvrespekt og spyr fra seg slik elendig oppførsel på åpen gate. Og til dere som argumenterer med at det er feiring for alle: gjør det til en feiring for alle. For dèt mange her argumenterer for, er faktisk en feiring som ikke likner grisen. Våkn opp!

    57. Helt enig med deg! I fjor var jeg dritings fordi fylla var viktigere enn dagen og omgivelsene. Det er fler i Norge som har alkoholproblemer enn det vi og de er klar over!

    58. Har helt ærlig aldri opplevd slik oppførsel her på Vestlandet, og synes faktisk det er skremmende å høre at folk til og med bruker nasjonaldagen som en unnskyldning til å gå på flatfylla. Enkelte drikker så fort de har en “grunn” til det, og grunnen er ofte et syltynt argument som i bunn og grunn ikke gir mening i det hele tatt. Merker jeg blir flau når nasjonaldagen vår skal handle om fyll. (Og nå snakker jeg ikke om ALLE som drikker, jeg snakker om de som drikker flere flasker vin og ikke klarer å oppføre seg eller stå oppreist. Å ta seg noe godt i glasset for å feire er ikke noe problem, men det kan gjerne gjøres med måte)

    59. Det at 17. mai er barnas dag er helt subjektivt. Hvilken rett har du som journalist til å moralisere andre?

    60. Til alle dere som går løs på bloggeren:
      Hun sier jo ikke at hun er imot å feire med alkohol, men at det er den FLATFYLLA som oppstår i gatene som hun ikke setter pris på.

    61. Hehe, jeg må si dette rett og slett er god underholdning, hvordan enkelte bråvåkner fra bakfylla etter grunnlovsdagen, og hiver seg på innlegget ditt. Alkoholen = kos, sånn er det for mange virker det som her 🙂

    62. Helt greit å se ned på folk som ikke oppfører seg når de drikker. Men så har du mange av oss som klarer oss etter mer en 1 pils. Så det å begynne å rakke ned på alle som drikker “mye”, er ikke greit.Så skriver du ” 17. mai er også barnas dag”. Hvorfor hakker du ikke ned på barna som kaster is på bakken eller begynner å gråte fordi de ikke får is nummer 7 for dagen? Kanskje litt i gråsonen å sammenligne. Men er ikke så veldig gøy å gå rundt i bunaden som er helt strøken for så å tråkke i en is som noen har slengt fra seg fordi de ikke orket mer…

    63. Hvor egoistisk kan du være? Om folk vil være fulle så la dem være det. Du klager å forteller du er så mye bedre når du snakker ned om andre… en dag driter du deg ut noe du enklig har gjort alt . Da kan man lage en blogg å syte o er deg da… Du er for ung å si noe å frekk du er…folk lever sånn de vill å du kan bare holde munn. Men du vill vel bare ha en klikk du 😂😂

    64. Takk❤ jeg kunne ikke sagt det bedre selv!
      Rart å lese at det er så mange som syntes at dette er helt greit? Ja det er barnas dag, vår dag! Og jeg syntes det er ganske respektløst å stå drita på selve 17 mai, syntes ikke man viser noe respekt for de som har ofret livene sine for at vi i dag kan kalle oss et fritt land.
      Når jeg tar på meg bunaden å går ut døra, da er jeg så stolt som jeg bare kan være. Stolt over å bære plagget fra min del av landet,som atpå til er laget av bestemoren min..
      Når jeg ser drita mennesker i samme bunad, så har jeg seriøst lyst til å gå å rive av dem plagget🙈
      Hvis man absolutt ikke har noe selvkontroll og MÅ drikke seg drita, så kan man sitte hjemme på sin egen terrasse tenker jeg.. hadde dette vært en vanlig dag, så tror jeg ganske mange hadde blitt bedt om å dra hjem..
      Hilsen ung stemor som ikke syntes det var no stas å la barna sitte å spise is vedsiden av fulle overstadige voksene mennesker!!

    65. Jeg har veldig lyst å poengtere at Norges nasjonaldag er overhodet ikke barnas dag, det er Norges dag uans hvor gammel du er eller hvor du evt kommer fra, Norges nasjonal dag er for alle som vil feire Norge. Vi feirer fordi vi har fått vår egen grunnlov og at vi ble et fritt land. Så hvorfor skal ikke vi i Norge få velge selv å feire som vi vil? Om noen spiser is, om andre drikker champagne.
      Jeg er enig at vi kan respektere feiringen med måte, men det går veldig fint å feire 17 mai med måte beruset eller ikke. Jeg så selv ingen som knuste flasker den 17.
      Jeg tenker at når du først skriver et langt innlegg om hvordan man burde oppføre seg på 17 mai, så burde du tenke hvorfor vi feirer, at vi er frie og selvstendige. Du og dine har lov til å feire 17 mai som dere vil, å jeg og mine. Du feirer jo du også, så det er jo ikke bare barnas dag.
      Hvis du absoutt vil ha en mye mer barnevennlig 17 mai så hold deg til barneskolen/barnehagen, de har som regel utrolig mange fine aktiviteter og mindre alkohol.

    66. Synes det er ekkelt hvor provoserte folk blir av dette innlegget. Mange skulle stått på sidelinjen og sett hvor drita folk faktisk er. Jeg har ingenting imot at folk drikker seg fulle og har det gøy, men til en viss grad. Jobber på bensinstasjon og hadde en fyr som kom innom med bunaden sin litt i alle retninger og så vidt klarte å snakke. Skal nasjonaldagen virkelig være en unnskyldning til å drikke så mye?
      Det er kultur å drikke i Norge og jeg forstår det, men jeg klarer ikke å komme meg over hvor mye folk mener man skal drikke. Og det er jo ikke bare ungdommer heller. Jeg er 20 år og ender ikke opp med å ligge på bakken etter en akevittfestival slik jeg så en voksen mann gjøre for et par år siden. Jeg klarer også å bestille maten min tydelig. Jeg beklager, men jeg synes det er ekkelt når folk skal drikke seg drita fordi de skal feire noe. Drikk med måte så skal jeg ikke si noe på det. Og med måte mener jeg at du kan være så full du vil så lenge du klarer å snakke og å gå, og ellers vet hvor du befinner deg og fortsatt kan huske litt av hva folkeskikk er

    67. Jeg er hjertens enig med deg. Flatfyll får meg til å skjemmes over å være nordmann.
      Jeg er gift og bosatt i Bangkok. Her har vi det bra, med mye flott mat og drikke. Nasjonaldagen ble feiret med middag arrangert av den norske ambassaden. Her var det ubegrenset servering av champagne, vin og øl. Men ingen ble stup fulle av den grunn. Vi hadde en flott kveld i selskap med landsmenn som hadde interessante og artige historier å fortelle.
      For noen år siden reiste min stedatter til Norge for å være au-pair hos en familie jeg kjenner. Hun trivdes godt, men hun forstod ikke hvorfor enkelte folk drakk seg stup fulle når de skulle feire noe. Thaier kan nok drikke seg fulle, men de oppfører seg fortsatt som folk. I motsetning til enkelte nordmenn…

    68. Da bør du kanskje legge feiringen et annet sted, neste år? Oslo er visst ikke din greie. Bare å holde seg unna. Hvis man blir provosert over hvordan byfolket feirer 17 mai. Som forresten ikke bare barnasdag.
      Ta deg en bolle!

    69. Ja, noen voksne folk bør sitte hjemme på verandaen sin om dem skal drikke seg dritafull!! 17 Mai er barnas is- og pølsedag! 🙂 Ikke “jeg drar med ungene til byen og drikker meg dritings foran ungene”-dag 😉 Skulle vært kvote på alkohol på 17 Mai 🙂

    70. Delvis enig med deg, men samtidig så lurer jeg på om du noen gang har blitt invitert på champis frokost. For oss som ikke har barn bør vi kunne kose oss med noen glass champagne vel? Enig i at hvis du har barn så bør du holde deg vekke den dagen, det gjelder også på julaften 😉

    71. Do bo i Nårge, alle miste respekt for eget lan når poblikom stemme MdG å AP
      Vel, spøk til side, Norge er et rasert land og det må egne innbyggere ta innover seg. Jeg for min del har gitt opp mitt eget land for lengst, og politikerne? De kan dra til hel… De har ødelagt landet vårt…

    72. Kunne ikke vært mer enig. Har selv aldri feiret 17mai i Oslo,så har heldigvis sluppet å oppleve det selv.. Supert at du tar det opp 🙂

    73. Jeg er enig. Pleier ikke kommentere, men det var så mange tullete kommentarer her at jeg ville vekte det positivt. Hvis man absolutt skal drikke seg fulle, så ikke rav rundt så barn blir berørt. Selv om ikke det bare er barnas dag, er det også barnas. Og det handler om respekt for frihet og trygghet, alles trygghet.

    74. Barnas dag er ikke 17. mai. Herrefuckingsgud, ta deg sammen. Du oppfører deg som om du er hellig bare fordi du ikke drikker. Det er ditt valg, noe som er helt ok – men ikke tro du er bedre enn alle andre på grunn av det. Sitt hjemme og se på 17.mai toget fra sofakroken din, uten lys og lyd så du kan ha det så stille og fredelig du vil, og feks dra til en barnehage eller en barneskole hvis du er så opptatt av barnevennlighet. 🙂

    75. Oki bunad og flatfylla synes jeg ikke noe om, men at de drikker og feirer er greit så lenge de har det bra. Er anderles om de drikker seg dritings å ikke kan ta vare på ungen sin. Men ja drikke og kose seg får de som vil gjøre. Jeg var bare ute en sjappe tur bor på en plass der jeg faktisk ikke ser slikt når barnetoget går. De som drikker og fester kommer som regel når barnetoget og slikt er ferdig altså da er det de voksene som skal feire. Og barnefamilier er hjemme. Jeg er ikke mye ute på 17 Mai da jeg sliter med mange folk rundt meg og mye lyd. Måtte jeg vært ute helt til det var ferdig så måtte jeg nokk ha drukket litt for å holde ut, som regel drikker jeg heller ikke men så på Facebook da var det ett bilde der det stod ikke mitt sirkus ikke mine apekatter. 😎😎😎

    76. Vanskelig å være uenig i innlegget. Flatfylla på høylys dag på selveste grunnlovsdagen, det må være den desidert mest usexy versjonen av Oslo.

    77. Fact 1: alkohol og all annen rus gjør ingen nytte,
      annet enn å skade deg selv og gjøre alle andre utrygge.
      Fact 2: islam og alle andre menneske-hatende og
      voldelige religioner har ingen plass i Norge, Norge jobber
      for frihet og respekt, noe islam er imot.
      Fact 3: man er ikke voksen (og definitivt IKKE moden),
      hvis man ikke evner å kritisere ubrukelige, skadelige
      og destruktive sider av livet (for eksempel rus eller
      menneske-hatende djevelreligioner/ideologier).
      Hadde folk prøvd å være litt mer fornuftig (altså litt
      mer fornuftig og litt mer reflekterte) som deg Astrid,
      om folk prøvde å tenke i litt andre baner, da hadde vi
      ikke trengt å vise barn og unge at rus og menneske-
      hatende religioner og tilhengere av disse er «normale»
      folk som må «respekteres», og barna hadde ikke trengt å
      videreføre slikt tullete tåkevås. Er ikke godt mat, edruelighet,
      fred, trygghet, og frihet mer fornuftig for livet?
      Always go forward.

    78. Hm. Bare for å oppklare til deg som feiret 17 mai i Oslo for første gang og kanskje ikke helt kjenner til hvordan dagen feires i de ulike bydelene: Dersom du ønsker familievennlig 17 mai feiring med kroneis, tale fra rektor og sekkeløp i Oslo så tilbys dette over hele byen. Det virker dog som om du har vært et sted mellom Frogner, Majorstuen, Aker Brygge, Grunerløkka eller youngstorget, hvor de mellom 18 og 35 som ikke har barn selv (+/-) feirer 17 mai på utestedene, ofte etter champagnefrokost. Av naturlige årsaker er ikke barn en del av denne feiringen, både fordi at utestedene har 18 eller 20 års aldersgrense, men også fordi at barnefamiliene ikke har mulighet til å være der fordi at de er opptatt med barnevennlige 17 mai feiringer annet sted i byen. Dersom du ikke likte å være en del av feiringen til de barnløse mellom 18 og 35 foreslår jeg at du dropper den til neste år og enten tar en tur hjem der du kommer fra, eller oppsøker et lokalt 17 mai arragenement på en skole i Oslo områder, slik at også du kan få en fin 17 mai.

    79. Her drar du alle over en kam. Man kan være full, og forsatt oppføre seg som et normalt menneske. Jeg ble ganske så full allerede på frokost, og holdt det gående resten av dagen. Men jeg klarte likevel å oppføre meg, jeg slo ingen, kastet ingenting på bakken og var hyggelig med mengdemassen rundt meg.
      Bare fordi du har sett ett par stykker som oppførte seg dårlig så betyr ikke det at alle som drikker er satan. Ro deg ned!! Neste år når du kanskje har fått litt mer miljø i Oslo så kanskje det er du som blir dritings

    80. Flott innlegg og utrolig mange dritt kommentarer. Hvorfor starter ikke folk å drikke 09.00 når de skal i bryllup eller bursdagsfest kl.20.00 da????Jo fordi stemningen med barnetog og tradisjon begynner 10.00 Dvs at folk må skynde seg å komme i drita stemning til barna faktisk skal gå i tog!! Helt hjerteskjærende egoisme!! Ta voksen festen på kvedlen slik man vanliigvis gjør med bursdager, bryllup og andre fester!!!

    81. Helt greit hva du mener om saken, men hvordan folk ønsker å feire 17.mai på er opp til hver enkelt, du deler ikke samme ideologi om hvordan nasjonaldagen skal tilbringes på som enkelte, og dersom fulle folk med bunaden i rompa plager deg bør du kanskje vurdere å tilbringe dagen på en barneskole 🙂 enkelte blir ofte lei av å spise kroneis og vifte med flagget, og ønsker å feire den på sin egen måte. Ikke nå i veien med dette innlegget, men det virker litt som om du lar slike ting ødelegge for deg, noe som er helt opp til deg om det skal

    82. Eg gidde faen ikkje bry meg om å skrive på bokmål eller nynorsk, no skrive eg dialekt.
      Vettuka! Eg e heldig nok til å bo på ei lita plass på Vestlandet, og her ekje det fyll midt på dagen eller foran unga på 17. Mai. Hadde en full jævla idiot vist seg for ungen min, 17.mai eller en av de 364 andre dagane i året, så hadde det rakna komplett for meg.
      Men eg e enig! Vis respekt for 17.mai! Det e jo ikkje en ekstra dag å drikke på, men en dag å gjøre stas på….
      Og for å avslutte:
      Helvete faens forbanna idiota, kan stappe den forpulte alkoholen langt opp i brunstjerna

    83. Kunne ikke være mere enig. Sånn var det i aller høyeste grad her i Trondheim også. Flatfyll på høylys dag i finstasen sin,er alt annet enn sjarmerene. Man må jo kunne kose seg 17.mai med litt alkohol,uten at det blir et eneste stort fyllekallas,som mange andre ufrivillig havner oppi.

    84. Til deg som hadde så fin konklusjon på hvorfor champagne-FROKOSTEN starter klokken 0900… (det at folk må rekke å bli drita før barnetog klokken ti) når pleier du å spise frokost? Jeg liker ihvertfall ikke å vente for lenge!
      Men ja, drita og bunad hører ikke sammen. 17.Mai og alkohol, hører sammen for en del av befolkningen. Jeg var en av de som drakk i bunad, men jeg drar også hjem å skifter før det blir for mange øl. Vi har unge annenhver 17. Mai. Hvert år er vi på skolen å ser på barnetog. Ene året drar vi å ser på borgertoget, men steller oss ikke ved siden av utestedene. For man må ikke stå der det er mest sannsynlig å finne de fulleste menneskene. Andre året så er vi de som sitter på det utestedet, der vi holder oss “unna” barn og drikker oss fulle for å feire!
      Man må respektere hverandre, har du barn, ikke oppsøk utesteder, finnes MANGE steder man kan stå/være hvor man unngår de værste fyllefantene, og ihvertfall IKKE drikk deg drita med egne barn!!. Har du ikke barn, hold deg i voksenbarnehagene der de serverer øl, mye koseligere der hvor de passer på at du får nok drikke:-D

    85. Så lenge jeg ikke bryter noen lov må jo pokker få drikke alkohol om jeg vil, og ja, Vil jeg drikke mer “drita” så gjør jeg det.
      At du for dårlige opplevelser av å se bylivet kan ikke jeg så mye med.

    86. Så mange som blir provosert her, fysjameg! Mange potensielle(?) alkoholikere. Dere virker som barn som endelig har fått lov til å gjøre som de vil. Dette er flaut. Greit nok, vi er heldige som lever i et av verdens mest oppegående land og ikke har lavpannede lover mot alkohol og homofili, men det går da for svarte an å oppføre seg ettersom. Som noen her skrev – ja, det ER flaut å se “voksne” folk sjanglende midt på lyse dagen, men “voksne” i bunad som skal representere Norge – det er det verste. Dere med alkoholproblemer oppfordres til å drikke hjemme eller søke hjelp. Og med alkoholproblemer mener jeg faktisk så “lite” som å få i seg så mye at man skal halvere IQ’en sin for en time eller to og bli fra en classy person til en brølete gris. Trist 🙂

    87. Veldig bra skrevet. De som utrolig nok klarer å være uenige i dette har manko på folkeskikk og respekt. Selvom det er mange av de som ikke er enige her ikke har unger så kan man oppføre seg. Jobbet selv på 17 mai på ett sted som måtte ta i mot folk som drakk seg møkkafulle. Vi måtte bære rundt på folk som var fulle av spy og oppførte seg som noen skikkelig drittunger.
      Helt i orden å feste og drikke, men oppfør deg for det da, herregud. er det mulig å være uenig i det som blir skrevet her?

    88. En nummen negativitet som vandrer, blant befolkningens aner.
      I norge er jante med, på fest og på utested.
      Vi skal ikke ha det altfor morro vi, den morroen må utebli.
      Fordi enkelte har noe di skulle ha sagt, om feiring, om pomp og prakt.
      Ser man på andre land i asia og sør amerika, det er full gallopp. Folk koser seg, kun ved vold blir det sagt stopp.
      Dette fordi dem lever i nuet, mens nordmenn tenker konstant og prøver å finne kluet.
      Vi har det kanskje ikke helt bra inni oss selv, og tilbeder jante, tilbeder et moralsk preg —> så da skal heller ikke allmennheten virkeligheten få kose seg.

    89. Greit og koselig med en øl. Men fylla derimot. Det er forskjell på det å nyte livet og det å dra på fylla fordi man ønsker en unnskyldning for å drikke mye alkohol.

    90. Kæm I svarten bestemte at 17 mai e barnas dag? Trodde vi feira grunnloven vår, ikke en gjeng bortskjemte unga.
      Bortskjemte tullinga som ende opp med å moralisere over andre i diverse lugubre “nyhets formidlende medier”.
      Ka farsken har dokkers skitunga med ka æ vælge å gjøre på 17. mai? GTFO.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg